יש לי חלום, ליום מרטין לותר קינג

1. א נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם. ב דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ, כִּי נִרְצָה עֲו‍ֹנָהּ: כִּי לָקְחָה מִיַּד יְהוָה כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ. ג קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר, פַּנּוּ דֶּרֶךְ יְהוָה; יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלֹהֵינוּ. ד כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ; וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. ה וְנִגְלָה כְּבוֹד יְהוָה; וְרָאוּ כָל-בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי יְהוָה דִּבֵּר. (ישעיהו פרק מ')

2. אתמול חגגו בארה"ב את יום מרטין לותר קינג. אני מניח שהקו קלוקס קלאן וטראמפ לא חגגו, או שאולי חגגו את הירצחו של השחור המסוכן הזה שדיבר כל כך יפה ושהיה חולם גדול. מחר מתחיל הכנס הבינלאומי לחגיגות השואה.

בשנת 1963 מלאו לי 13 שנים ואני קיבלתי מהיקום שתי מתנות מלאות עצמה שצורבות אותי עד היום. אחת, אמי ניצולת השואה ניסתה להתאבד ואני מצאתי אותה מחרחרת על הרצפה וקופסאות כדורים ריקות מפוזרות סביבה יחד עם כל שיברי ילדותי המנופצת.

המתנה השנייה הייתה הנאום המרהיב של מרטין לותר קינג "יש לי חלום", אותו נאם על מדרגות אנדרטת לינקולן, בזמן "המצעד לוושינגטון למען תעסוקה וחירות", מול 250,000 מפגינים.
נאום זה היה לרגע מעצב בתולדות התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, ולמאבקם של השחורים בארצות הברית, ונחשב לאחד הנאומים הידועים ביותר בהיסטוריה.
החלומות של אמי הביאו לניסיון התאבדותה, החלום של מרטין לותר קינג הביא לרציחתו. אך שתי המתנות היו קשורות גם לחומרים הקשים והמנחמים העולים מנבואותיו של ישעיהו. וכאשר האוניברסלי התנגש בעצמה באישי אינדיבידואלי בשנת 1963, נוצר בי מפגש מהמם ומנחם בעת ובעונה אחת.

3. יש לי חלום

יש לי חלום שיום יבוא ואפילו מדינת מיסיסיפי, מדינה אשר לוהטת בחום חוסר הצדק, נחנקת בלהט הדיכוי, תהיה לנווה מדבר של צדק וחירות. יש לי חלום! שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה שלא תשפוט אותם לפי צבע עורם, אלא לפי תוכן אופיים. יש לי חלום היום! יש לי חלום שיום יבוא באלבמה, עם גזעניה המרושעים, והמושל שלה ששפתיו נוטפות מילים של הפרדה וגזענות - יום אחד באלבמה ילדים שחורים קטנים וילדות שחורות קטנות, יוכלו לשלב את ידיהם עם ילדים לבנים קטנים וילדות לבנות קטנות כאחים ואחיות.
יש לי חלום היום. יש לי חלום שיום יבוא ו"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ; וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. וְנִגְלָה כְּבוֹד ה'; וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי ה' דִּבֵּר." (ישעיהו מ')
זוהי תקוותנו. זוהי האמונה שעמה אני חוזר לדרום. חדורים באמונה זו נוכל לחצוב מהר הייאוש אבן של תקווה. חדורים באמונה זו נוכל להמיר את הצלילים הצורמים באומתנו לסימפוניה יפיפייה של אחווה. חדורים באמונה זו נוכל לעמול יחד, להתפלל יחד, להיאבק יחד, להיכלא יחד, להגן על החירות יחד, בידיעה שיום יבוא ונהיה חופשיים. (מרטין לותר קינג)

4. שִׁיר אֶחָד עַל (כִּמְעַט) מוֹת אֵם / לאמי שושׁנה

כְּשֶׁאִמָּא שָׂמָה קֵץ לְיָמֶיהָ
רוּחַ מַעֲרָבִית נָשַׁב
מְהַלּוּלִים אֶת הֶעָשָׁן
וַאֲנִי הִתְקַפַּלְתִּי תַּחַת הַמִּטָּה
בּוֹחֵן בְּבֶהָלָה אֵיךְ
מְעַצְּבוֹת הַשְּׁנִיּוֹת אֶת הַצְּלָלִים
לְגוּשֵׁי אֵימָה בְּמֹחָהּ הַקּוֹדֵחַ.
וְהִיא עוֹלָה בְּגֶרֶם זִכְרוֹנוֹת
לִמְצֹא אֶת הַגַּרְדּוֹם בְּקָצֵהוּ
וְלִצְעֹק לְמַטָּה שְׁמוֹת אֱלֹהִים שְׂרוּפִים.

אִמָּא שָׂמָה קֵץ לְיָמֶיהָ
שֶׁיִּכְלֶה הֶעָשָׁן מֵהָאָרֶץ
וּכְשֶׁבָּאוּ אֲנָשִׁים בְּלָבָן
וְהִצְמִידוּ צִנּוֹר דַּק
שֶׁל חַיִּים לְנִשְׁמַת אַפָּהּ
עָלוּ שְׂפָתֶיהָ לְחִיּוּךְ רָפֶה
אֲנִי שֶׁיָּדַעְתִּי יָשַׁבְתִּי לְרַגְלֶיהָ
אָסוּר בּוּשָׁה לוֹהֶטֶת
וְהִתְאַמַּצְתִּי לֶאֱהֹב אוֹתָהּ
כְּקַבְּצָן חֲשׁוּק שְׂפָתַיִם
וְכָאַב בִּי חִיּוּכָהּ
כְּשֶׁקָּצָה בְּיָמֶיהָ בְּיָמַי.

5. היום אני מוצא עצמי לכוד בין החלומות של שניהם. של אמי ושל מרטין לותר קינג. ואני מתוסכל ומיואש מחוסר היכולת שלנו לגשר על התהום הפעורה ביניהם. ואולי יום אחד עוד נצליח...

נכתב על-ידי
דודו פלמה
הדף נקרא 302 פעמים
אהבתי חיבבתי
אין תגובות
בצע לוגין על-מנת להגיב כאן
הבו לי דף באקראי