לכתוב כמו קינג, לכתוב כמו פטרסון

יש שתי שיטות כתיבה - עם מסגרת ובלי מסגרת.

ג׳יימס פטרסון הפך ב 2010 לסופר הראשון בעולם שמכר מעל מיליון ספרים דיגיטליים. הוא ידוע בזכות סדרת ספרי המתח שלו שעוקבת אחרי עלילותיו של הגיבור ״אלכס קרוס״ שהגיעה גם לקולנוע. פטרסון הוא מולטי מיליונר ואחד הסופרים הפורים בגלקסיה. 

לפטרסון בעצמו יש, כמובן, סיפור חיים מאד מעניין ומעורר השראה. הוא סיים תואר שני באנגלית והחליט שהוא הולך להיות סופר ואז כמו כל סופר מתחיל הלך לעבוד בפרסום. הוא לא התחיל ישר לעבוד בבית קפה בפלורנטין ולכתוב את הנובלה שתשנה את העולם ותקנה לו חיי נצח אלא מצא עבודה, הלך להתפרנס. הלך לו לא רע וכך במשך חמש עשרה שנה הוא עבד בתעשייה הזו ובבקרים היה קם מוקדם מוקדם וכותב. 

פטרסון יצר שיטת כתיבה, מתודולוגיה שמאפשרת לו להוציא תחת ידיו רבי-מכר בזה אחר זה ואף למנף את השיטה ולשתף פעולה עם סופרים אחרים, למשל - ביל קלינטון. הוא מביא את הכשרון הספרותי והשיטה והם עובדים איתו והופ - נולד ספר.

אחד מעקרונות השיטה של ג׳יימס פטרסון הוא הoutline - המסגרת. לפני הכתיבה עצמה של הספר, פטרסון כותב את התקציר של הסיפור. התקציר הזה כולל לדבריו הכל. כל פיתול ופיתול וכל פרט בעלילה ומגיע לעשרות עמודים. זו התבנית של הסיפור. המבנה הרזה - עשרות בודדות מול מאות עמודים - מאפשר לו מבט-על על העלילה ולוודא את ההגיון והעניין והשזירה של הדמויות וההתרחשויות. פטרסון מחלק את הסיפור להמון פרקים ולאחר-מכן, אחרי הרבה מעברים, כשהוא מרגיש שיש לו ביד סיפור סולידי - כל פרק הופך למשימת כתיבה עבורו או עבור הסופר שהוא עובד איתו. העלילה הכללית מקבלת חיים והופכת לספר מותח ומרתק שקשה להפסיק לקרוא וגם קל להפוך לסרט.

סטיבן קינג מגיע לכתיבה ממקום שונה מאד. קינג כתב מגיל צעיר ואחרי הלימודים עבד בתור מורה בבית-ספר תיכון. יום אחד בזמן שהוא ומורה אחר היו בתורנות נקיון של מלתחות התלמידים הגיע לראשו רעיון, לכתוב סיפור אודות אחת התלמידות הדחויות חברתית שהכיר ועל כוחות-על שיש לה שמאפשרים לה לנקום בחברותיה לכיתה.

קינג הלך הביתה, כתב ולא אהב את מה שכתב. אישתו, טביתה, שמאוחר יותר התפרסמה בתור סופרת בפני עצמה, מצאה בפח את הטיוטה וביקשה ממנו לנסות להמשיך לכתוב. ״קארי״ הפך לרב-מכר וזכה לעיבוד לסרט שעד היום נחשב סרט קאלט של ליל כל הקדושים.

שיטת הכתיבה של קינג שונה לחלוטין משל פטרסון. קינג מעיד על עצמו שהכתיבה שלו אינטואיטיבית. הוא פחות עוסק בעלילה ובאופן שהיא מתפתחת ויותר מתעניין בדמויות - בדילמות שלהן, בהתמודדויות השונות ובנקודת המבט שלהן. קינג לא כותב מסגרת והוא לא יודע לאן הסיפור יגיע. הוא יושב וכותב וכשהוא נתקע הוא קופץ לסיפור אחר שהוא כותב וחוזר חלילה. העניין של קינג הוא יותר בלמה - מה מניע את הדמויות, מה מניע את האנשים ומה עובר עליהם ושם נמצא הדגש בכתיבה שלו. קשה מאד לכתוב סיפור בלי ״עלילה״ אבל הסיפור אצל קינג נמצא בעומק.

כמה קינג ופטרסון שונים? פטרסון מעיד על עצמו שהוא מעריץ של קינג, בעוד קינג משמיץ את הכתיבה של פטרסון. לאחרונה, לאחר איומים על חייו של קינג, פטרסון גנז ספר שעמד להוציא לאור, ספר בשם ״הרצח של סטיבן קינג״. 


11 סיפורים לקרוא ביאכטה בדרך לאיביזה

השליח של הפיצה - חלק שלישי / דור כלב - 23 לאוגוסט

זהו סיפור מתח בהמשכים. בפרק הראשון מצאתי גופה וניסיתי להפליל את השליח של הפיצה שהזדמן למקום. בפרק השני נתתי לו להחזיק את האקדח שמצאתי ליד הגופה, הוא פלט כדור, השארתי אותו בדירה וברחתי. הבטחתי לחזור. אז הבטחתי.

🍕🍕🍕

עמדתי ליד הפח / אוהד ביקובסקי - 21 לאוגוסט

מעשן בכל החשק סיגרייה מרירה כשהטלפון צלצל. על הצג הופיעה התמונה של מאראט.

מה הדביל הזה רוצה. חשבתי לעצמי. לא מספיק שאני צריך לסבול אותו בעבודה, עכשיו הוא גם רוצה לחפור לי ביום חופש? עניתי.

🗑️🚬

כוח הכבידה / שמש - 21 לאוגוסט

מה לא בסדר בי?

מסתובבת סביב עצמי,

מחפשת הצדקה ליקום המטונף הזה.

🌞

הקמע שלו / קטנה - 20 לאוגוסט

הוא היה ללא ספק הז--- הטוב ביותר שהיה לה כבר המון זמן. היא הצליחה לגרום לו ללא מאמץ גדול מדי לחזור אליה פעם אחר פעם. ליבה קפץ בקרבה כשהמילה הבודדת "קפה?"

האנשים האפורים - פרק נוסף / קטנה - 20 לאוגוסט

"החלטתי בסוף על הדרך המסורתית" אמרתי לסאני ונעצרתי לפני האוטומט הסגול. מחקרים היסטוריים הראו שזהו הצבע שמושך את תשומת הלב הגדולה ביותר של נשים וגברים, אבל אני ידעתי שפשוט כל היתר נגמרו כבר מזמן, לפני מאות שנים רבות, יחד עם הפירות והירקות הטריים, יחד עם האהבה.

💜

המרי כאן היסטו-רי-אקט / ICייסי - 19 לאוגוסט

משמרות המהפכה זה אוקסימורון. זה לומר לאמא-הפיכה "אמא, עשית את שלך, כעת שלא יהיו לך עוד ילדים". אין מקום לעוד רעיונות. העולם כבר הגיע לשלמות, זו טעות שאת עוד חיה. הזהרי נא מלקלקל את מה שהטלת עליי ליצור. מה שעליו אטיל חומה ומצור.

🧱

זרע הפורענות / שני גולד - 19 לאוגוסט

"הכי טוב שתכנסי עכשיו להריון" הדוקטור אמרה במבט חצי חתום

👼

ספירת מלאי / הגוף האירוטי - 19 לאוגוסט

הִיא לֹא הָיְתָה אֶצְלִי מַלְכָּהּ, אָז לֹא הִגִּיעַ לִי הַכֶּתֶר

אֲבָל חָבֵר מָסוּר הָיִיתִי, רָאוּי לִכּוֹן מִצְעֲדֵי גֶּבֶר

👑

פָּתוּחַ / הגוף האירוטי - 19 לאוגוסט

יוֹתֵר מִטַּנְטְרָה יוֹתֵר מִסַּמִּים

יוֹתֵר מְמֻלְטִי אוֹרְגַּזְמָה

יוֹתֵר מֵהַפְּלִיקִים יוֹתֵר מַקְשִׁירוֹת

יוֹתֵר מֵהָאֶצְבַּע בַּתַּ--

🛏️

השליח של הפיצה - חלק שני / דור כלב - 19 לאוגוסט

זהו סיפור מתח בהמשכים. בפרק הקודם, מצאתי גופה וניסיתי להפליל את השליח של הפיצה שהזדמן למקום. לא אישי

🍕🍕

האבא של עדן / קטנה - 17 לאוגוסט

היא הודיעה לי שהיא עוזבת,

אפילו לא ביקשה את הדירה. 


👨

שימו קרם שיזוף ❤️

דור

נכתב על-ידי
דור מהַדַּף
כל העדכונים של הדף וזה
הדף נקרא 169 פעמים
אהבתי חיבבתי
2 תגובות
בצע לוגין על-מנת להגיב כאן
הבו לי דף באקראי